Tuesday, March 18, 2008

++tips untuk menjadi pelajar cemerlang++


dah banyak sangat merepek dlm blog aku ni..skali skala aku kena la neutralkan balik ngn bnda2 yg berpekdah..hehehe.ha,sempena ngn minggu test n exam yg bakal menyerabotkan semua pemikiran makhluk yg bertitlekan 'student',kat sini aku ada bende skit nak share ngn korg...

gagal kerana sering tak dapat A dalam exam? terase bodo cam lembu dikalangan rakan2? kene marah ngn makabah sebab tak cemerlang dalam final?

jgn risau.aku ade tips untuk mengatasi masalah korang.

dunie ni memang penuh dgn masalah. masalah hidup, masalah pelajaran, masalah putus cinta, masalah perut buncit dan bermacam2 masalah lagi.

tapi semue masalah, konfirmation pasti ade jalan penyelesaiannya. sbg contoh.. kalau lapar, makan. kalau dahaga, minum. kalau rambut buruk, pergi la saloon. kalau penat jalan kaki, naik kete. kalau dah tau tak hensem, takyah la nak ngorat awek yg nak boyfren yg hensem. kalau tak tahu, tanyela. kalau nak kene tumbuk, tanye la banyak2 kali sampai orang yg ditanyakan naik hangin.

simple kan?

jadi kalau tau nak dapat A dlm pelajaran. belajar la.

memang sakit hati la kalau aku tulis camni kan? korang musti tak puastinyer. sabar dulu, aku blom abih tulis lagi ni.

kat meshia ni senang je. untuk jadi pelajar yang cemerlang yg paling utama skali. skill MENGHAFAL perlu oustanding. maknenye boleh menguasai hikmat menghafal dengan flying colours.

mengikut pengalaman aku. kenape aku sering gagal untuk 'mengembangkan' hidung mak abah aku dalam arena pembelajaran ni adelah kerana aku malas gila nak menghafal,tau melukih,conteng sana,conteng sini... padahal senang gila nak dapat A.

ni ikot pengalaman aku. step2 nak score A dlm study.

1.beli buku yang disarankan oleh lecturer.
2.make sure attendencies melayakkan korang mengambil final. tak kesah la korang nak ponteng class ke. nak suruh org lain signkan attendence. nak pakai double ke. nak jujur dtg ke setiap klass ke ape.
3.baca buku (mulekan dgn bismillah dan doa nak blajar)
4.hafal isi kandungan buku tu.
5.hafal lagi.
6. pakse diri hafal setiap kandungan buku tu.
7.hafal lagi dan lagi.sampai dah takde bende yang nak dihafalkan lagi. (nak daat A ke tak ni?)
8.pergi ambil exam. jgn tak hafal pulak name dan nombor matrix.pastu nama lecturer yg mengajar!kang nama en bambang jd bambang tjahjanto,en dwi lak i.r dwi prihartanto...konpem msti korg fail pnya subjek tu!!!hahaha
9.luahkan kembali ape yang korang hafalkan itu.
10.rebus sgala nota2 korg then wat sup!minom...bekesan ni!!!hahaha.nak mati cube la!
11. tada!!



dapat lah korang A dan kalau gempak lagi tambah 2 bintang kat atas A tu.

pemikiran kritis dan kreatif??tak perlu ambil peduli.

simple kan?

tapi ade orang kata. belajar ilmu dgn ikhlas untuk digunekan dalam kehidupan harian dgn belajar ilmu untuk dpt cemerlang dlm final adelah berbeza. seriously kan, kalau korang blajar untuk prekse. abis prekse je banyak yang korang hafal tu hilang camtu jer, berbanding dgn blajar untuk digunekan dalam kehidupan seharian.sampai mati ingat.aku pon slalu jd cmni gak...blaja sbb nak test je..ish2 ape la nk jadi ngn aku ni?

aku agak bersetuju dgn kate orang itu.


~i'm not perfect okay?~
+tenkiuw+

1 comment:

Mr Koy said...

cet.
bila nak cemerlang ne.haha